lördag 9 februari 2013

År av lycka!

Jag vet ännu inte om jag förstått vad som skett. Min bebis fyllde igår 1 år?!
Det är då inget skämt om att tiden springer förbi! Hade en fantastisk dag med nära & kära som kom för att fira vår dotter. Tyvärr hade hon själv vaknat lite på fel sida men det är helt okej ändå.

Innan Nikita föddes hade jag en förhoppning att kunna få amma henne åtminstone till hon fyllde 1. Under en period har vi försökt få henne att börja ta flaska för att någonstans försöka vänja henne vid att vara utan "min" mat. Hon har tagit ytterst lite om hon åkt vagn men har vi gett henne flaska i sängen så har hon blivit helt hysterisk! Oavsett vem av oss som gett henne. Vi la det hela på is för att fortsätta när orken återfanns i kroppen.
Att jag inte längre är lika sugen på att amma på kvällar/nätter/morgon är flera faktorer som några av er redan vet.
Hur som haver....
Inatt vid 03:30 vaknade Nikita och villa ha bröstet. Hon "tuttade" lite men kändes inte helt nöjd med det. Väckte min stackars man som fick gå ner och fixa välling. Stackars och stackars, detta var nog en av de första gångerna på ett år som han verkligen kunde hjälpa till. Han fixade iaf välling och jag testade...ungen dricker?! Utan protest dricker hon upp större delen av vällingen och avslutar med lite "tuttande" på mig. Sen somnar hon gott.

Imorse vaknade jag av en solstråle bredvid mig. Skickade ned gubben igen för att ge henne lite frukostvälling. Kan ju åtminstone testa, att ge i sängen skulle ge en lugnare start och inte bli störd.
Hon drack upp hela och efter det gjorde vi det sedvanliga. Senare på morgonen fick hon lite frukost, här rådde det ingen större skillnad...utan kämpar för att få henne äta.

Vid middagsluren fick hon ett till flaska välling som hon villigt drack upp och somnade gott!
Dock har de som sagt inträffat en del drickande vid sovvagns på dagen i vagnen....

Vi kände att det är lika bra att hoppa på tåget och följa hennes ledning...
Istället för kvällsgröt fick hon nästa. En full flaska välling...i sängen?! Hon drack den utan protest! Hon hade nog vart glad för mer så det noteras till imorgon. Hon "tuttade" lite, skulle tro mest för vana, innan hon somnade.

Svårt för en som inte är insatt, men för oss är det verklige ett kors i taket!!!
Vi får se vad hon önskar när hon vaknar... Brukar vakna en sväng innan vi hunnit lagt oss.. Har förberett en flaska utifall, men bäst är ju om hon inte vill äta. Missförstå mig rätt!

Dessutom har hon under hela dagen haft en sån otrolig glädje och lugn. Hon har lekt länge själv, med enbart iakttagelser. Ett glatt leende ändå in till sömnen nådde henne.

Vi får som sagt se hur det utvecklas men det känns så skönt!
Sen är det som att hon förstått, nu när man är ett år så dricker man välling?! Ja, tänk hur det blir.

Vi kan enas om att man inte kan tvinga dem hur som. De talar om när de är redo för förändring. Häftigt!



Hade trott på en lugn kväll hemma med familjen, men Moa kände för att sova borta. Hon är trots allt stor nog till att bestämma sånt själv. Så jag skjutsade iväg henne till min mor och kvar blev vi andra tre hemma.
Imorgon är det dags för dans igen för M. Återstår att se vilken tid det blir framöver.

Återigen vill vi tacka ni som kom för att fira våran Nikita!
Speciellt tack ger vi nog Linda & Noah som åkte så långt i halkan för att komma! :)

Nu har jag gjort mig förtjänt av lite slapp i soffan innan det är kväller.

Ha se gott!

//JP





1 kommentar:

  1. Ja du ser stora tjejen...det blir stor skillnad när man fyller 1 då är man stor:). Skönt att hon tycker det är gott. Noah kanske viskade det till henne:). De verkar ju kunna lära varandra saker fast det är sällan vi ses. Ja delar iaf eran glädje...vi pratar ju ibland så jag vet hur ni testar och kämpar glatt.
    Kul att höra att vårat besök var uppskattad.
    Kram till er och tack för ett trevligt kalas.

    SvaraRadera